fbpx

اضرار زراعة الأسنان

بواسطة | سبتمبر 13, 2021

خلع الأسنان الناتج عن لخلخة الأسنان أو التهاب العصب أو مشاكل اللثة وغيرها من الأسباب، ليه آثار جانبية على المريض كتيرة جداً.. يمكن آخرهم مظهر أو شكل الفم.
ونتيجة لده لجأت ناس كتيرة مؤخراً لزراعة الاسنان، قبل ما نتكلم عن مخاطر زراعة الاسنان مهم تعرف الفك بيتكون من إيه عشان تفهم إيه اللي بيتم في عملية زراعة الاسنان ممكن يحقق المميزات أو بيجلب مخاطر.
الفك عبارة عن عظام مغروس فيها الجذر الطبيعي اللي ربنا خلقه ظاهر من الجدر ده التاج بتاع السِنّة “Crown”
لما بتخلع سِنّة وتقعد فترة، بتبدأ العظام اللي مغروس فيها السِنّة دي تلتئم ويقل حجمها بالتدريج. وطبعا كل ما زادت المدة كل ما احتمالية حدوث ضمور في عظم الفك بتزيد وهنا بتبقى زراعة الاسنان أصعب بكتير.

هل مخاطر زراعة الاسنان أكتر من مميزاتها؟

إجابة السؤال ده من كل الدكاترة عندنا في عيادة وايت اند برايت White & Bright Dental Center
إن النقطة دي مفيهاش إجابات مطلقة لانها بتختلف من حالة للتانية بمعنى إن فيه حالات لازم تعمل زراعة لأسنانها و حالات زراعة الاسنان بتسبب لها مخاطر كبيرة أينعم الحالات دي نادرة لكن لازم نعرضها بالتفصيل. قبل ما نتكلم في المخاطر والأضرار اعرف المميزات اللي بتدفع الناس إنها تعمل عملية زراعة الاسنان رغم خطورتها مع بعض الحالات و رغم تكلفتها العالية.

مميزات زراعة الاسنان

1- مستمرة للأبد فلما بتحافظ عليها بتدوم لأطول وقت ممكن.

2- كل الأكل متاح لإنها قوية جداً

3- سهل تعتني بيها لإنها ملهاش طريقة عناية مختلفة عن الاسنان الطبيعية، بتغسلها وتنظفها بالفرشاة والخيط وتفحصها بشكل منتظم مع دكتور متخصص.

4- تحمي عظام الفك لأن وجود الزرعة بيمنع فقدان وضمور عظام الفك وبتحافظ كمان على استقرار الاسنان المجاورة للزرعة.

5- تقليل أمراض اللثة
خلع السِنّة لما بيتساب فترة أوقات بتكون الفجوة دي مصيدة للأكل والبكتيريا وده بيسبب أمراض كتيرة لـ اللثة بيمنع حصولها زراعة الاسنان.

6- مظهر وضحكة بثقة
زراعة الاسنان بتساعدك ترجع تتكلم وتضحك بثقة.

مع كل المميزات اللي فاتت ممكن تكون مش متصور العيوب أو المخاطر اللي ممكن تحصل لما تقرر تعمل زراعة لاسنانك.

اضرار ومخاطر زراعة الاسنان

في البداية لازم أأكد عليك إن حدوث مخاطر أو أضرار زراعة الاسنان بيكون ليه أسباب محددة، لو محصلتش هتبقى بتاخد كل المميزات وأقل الأضرار والعكس صحيح.
اضرار زراعة الاسنان عبارة عن نقط كتيرة زي :
– هل الأضرار دي طويلة الأمد ولا مؤقتة؟
– شائعة الحدوث ولا نادر لما بتحصل؟
– بتحصل نتيجة لخطأ الدكتور ولا إهمال المريض ولا الاتنين؟
كل ده وأكتر اعتبارات متاخده في كل ضرر من أضرار زراعة الاسنان هنتكلم عن أهمهم باختصار.

1- الإصابة بالعدوى

نتيجة لزراعة الاسنان ممكن تحصل إصابة بعدوى في نفس مكان الزرعة ودي ليها علامات زي ارتفاع في درجة الحرارة وتورم اللثة وحدوث ألم ورائحة كريهة للفم

1- الإصابة بالعدوى

2- ظهور رد فعل تحسسي

ده بيحصل لأن زرعة الاسنان زي ما اتكلمنا هي عبارة عن معدن من مادة التيتانيوم ومتغطيه بتاج، أحياناً بيكون المريض عنده حساسية من مادة التيتانيوم اللي مصنوع منها الزرعة.

2- ظهور رد فعل تحسسي

3- مشاكل في الجيوب الأنفية

لما بيحصل زراعة اسنان في الفك العلوي بيتأثر تجويف في الجيوب الأنفية اللي ممكن تسبب التهاب في الجيوب الأنفية

3- مشاكل في الجيوب الأنفية

4- تلف الأعصاب

فيه في الفك السفلي عصب مهم جداً لو الدكتور أثناء العملية اتسبب في قطعه أو إصابته بيسبب حدوث تنميل دائم مع الأسف وأحيانا شعور بيشبه الوخز في اللثة أو الأسنان.

4- تلف الأعصاب

5-انحسار اللثة

احتمال بعد زراعة الاسنان يحصل انحسار للثة في منطقة زراعة الاسنان والمناطق المجاورة ليها داخل الفم.

5-انحسار اللثة

6- مشاكل في عظام الفك

زي ما قولنا لو حد اتأخر في زراعة الاسنان بتبدأ عظام الفك تلتئم وتضمر بالتدريج وده بيخلي عظام الفك شكلها هرمي، فبالتالي لما بييجي الدكتور يزرع مع عدم وجود لعظام كافية بيتسبب في إن الجذر ممكن يطلع من العظم.

6- مشاكل في عظام الفك

هل فيه أمراض تمنع زراعة الاسنان؟

فيه أمراض مزمنة وجودها عن المريض بيزود احتمالية حدوث المخاطر اللي اتكلمنا عنها، ولازم الدكتور يبقى مراعي وجود الأمراض دي و واخدها في الاعتبار زي:
– مشاكل الجهاز المناعي.
– الأمراض المزمنة
– السكر الغير متحكم فيه
– ارتفاع ضغط الدم بشكل غير طبيعي
– التدخين بشراهة وده هنعامله نفس معاملة الأمراض دي ف ضرورة تبليغ الدكتور بيها كلها ومن بعدها هيقدر ياخد الدكتور القرار اللي في مصلحة المريض

عوامل نجاح عملية زراعة الاسنان

عوامل نجاح العملية بتبدأ من وقت الكشف ويمكن قبل كده، ومش دايما أسباب فشل العملية بيكون سببها إهمال المريض ولا دايماً خطأ الطبيب ، لكن فيه عوامل نجاح بتتوقف على الدكتور
زي قراره من البداية إن المريض ده محتاج العملية أو لاء، اهتمامه بالتعقيم، معرفة إذا فيه عظم كافي ويسمح إنه يعمل العملية أو لاء وغيرها.
وعوامل تانية على المريض زي العناية بالزرعة وغسل الاسنان ، فحص دوري ومتابعة مستمرة مع الدكتور المتخصص، الابتعاد عن التدخين وتنفيذ كل تعليمات الدكتور بعد العملية وهكذا.

المخلص

عملية زراعة الأسنان مفيدة جداً للمريض ومينفعش حد ينكر أهميتها، لكن فايدتها دي بتتحقق مع مريض بحالة معينة و بتكون مخاطرها أكبر من فوايدها في حالات تانيه عشان كده لازم المريض والدكتور يتأكدوا إن من قرار عملية زراعة الأسنان وده اللي بينصح بيه دايماً الدكاترة عندنا في عيادة وايت اند برايت White & Bright Dental Center

 أهم الأسئلة الشائعة عن زراعة الأسنان؟

إيه الأسئلة اللي اسألها للدكتور في الكشف وقبل إجراء العملية؟

قبل الاسئلة لازم تعرّف الدكتور لو بتعاني من مرض معين وإيه الأدوية اللي بتاخدها، بعدها لازم تسأله وتتأكد من جود عظم كافي للزرعة، وإيه مقاس الزرعة؟ وهل العصب قريب ولا لأ؟ لو العصب قريب هتبقى فيه مغامرة لإنه لو الدكتور مش متمكن فيه احتمالية يحصل إصابة في العصب.

ليه فيه فرق في اسعار زراعة الأسنان؟

أسعار الزرعة نفسها اللي بتتكون من معدن التيتانيوم ثابتة لكن بيختلف سعر التاج أو الغطاء اللي بيتركب فوق الزرعة، والدكتور والمريض بيختاروا التاج ده بالمناسب لحالة المريض ككل. وبالرغم من إن سعر الزرعة ثابت إلا ان التفاوت في الأسعار بيفرق فرق كبير أحياناً غير سعر التاج، وده أحياناً بيرجع للتقنيات المستخدمة أو خبرة العيادة والدكتور، لكن ارتفاع السعر لوحده مش دليل أكيد على كفاءة الدكتور أو بيعبر عن فرصة أكبر لنجاح العملية.

هل السِنّة المزروعة بتبقى احسن من السِنّة الأصلية؟

الأسنان الطبيعية اللي ربنا خلقها تكوينها دقيق جداً ومعقد جداً، مع تقدم العلم بقى فيه أسنان مزروعة قوية جداً وشكلها مناسب للشخص جداً لكن أكيد مش أحسن من الأسنان الأصلية عشان كده دايماً بننصح بالعناية للأسنان الطبيعية والمحافظة عليها بشكل مستمر.

ازاي اعرف ان عندي حساسية التيتانيوم؟

المجلة الدولية لطب الاسنان لاحظت ان فيه أعراض مرتبطة بأعراض التيتانيوم. زي:
1- الشرى: ودي عبارة عن نتوءات حمراء على شكل خلايا النحل بتظهر على اللثة أو على سطح الجلد.2- 2-الأكزيما: ودي عبارة عن بقع جافة بتلزمها حكة في الجلد أو أنسجة اللثة.
3- الحمامي: وده بيكون السبب الرئيسي في الاحمرار اللي بيتكون حول أنسجة الزرعة.
4- ألم أو تورّم في مكان عملية زراعة الاسنان.

كام أسعار زراعة الأسنان في مصر ؟

من هنا تقدر تشوف مقارنة اسعار زراعة الاسنان في مصر والقاهرة وسعر زراعة الاسنان عندنا في العيادة.