هل التقويم أفضل أم الفينير لحالة أسنانك؟

بواسطة | يوليو 24, 2021

هل التقويم أفضل أم الفينير لحالة أسنانك؟

دكتور معتز الشوبري بيرد على كل اسئلتكم بخصوص التقويم والفينير؛ وايه الفرق بين استخدام التقويم أو استخدام الفينير في علاج مشاكل الاسنان؟

 

لو عاوز تعرف ايه الأفضل لحالة أسنانك سواء الفينير أو التقويم، فـ انت تقدر تحجزو استشارة مجانية اونلاين مع دكتور مختص بعيادتنا لتحديد أفضل علاج حسب حالة اسنانك من هنا:

 

لو محتاج تعرف تفاصيل أكتر عن اسعار التقويم وأنواعه، هتلاقي كل اللي محتاج تعرفه عن تقويم الاسنان من هنا: 

ولو عاوز تقارن بين أسعار الفينير في مصر وخارجها، عملنالك مقارنة بين الاسعار من هنا: 

 

 من أشهر أسئلة متابعينا بخصوص علاج عدم انتظام الأسنان هو ” امتى اعمل فينير و امتى اعمل تقويم؟ “

وبسبب أن ناس كتير بتفضل النتيجة السريعة في ملاحظة أثر العلاج على مظهر الأسنان الخارجي، بيتم اللجوء لاستخدام فينير الأسنان لأنه من أفضل طرق علاج الاسنان وأسرعها مقارنةً بالتقويم.

 

لكن امتى بيتم اللجوء لعمل التقويم؟

بيتم اللجوء للتقويم في حالة أن مفيش أي مشكلة بالأسنان غير عدم ترتيب وعدم انتظام الاسنان، لأن التقويم بيعيد ترتيب الأسنان للترتيب الأمثل وبيخلي العضة عضة مثالية وبالتالي شكل اسنان منتظم.

 

انواع تقويم الاسنان:

تقويم الاسنان المعدني، أو التقليدي:

وهو النوع الأشهر من انواع تقويم الاسنان و من مميزاته أنه بيمكن دكتور الاسنان في تغيير شكل كل سن لوحده على مستوى ثلاثي الأبعاد وبالتالي كل أطول الأسنان تقريبًا مع التقويم المعدني بتكون متساوية.

لكن من عيوب تقويم الاسنان المعدني هو أن ممكن يسبب خدوش في اللثة والغشاء الداخلي من الخدين، وأن سهل جدًا يلزق فيه أنواع مختلفة من الأكل وبالتالي خطورة الإصابة بـ تسوس الأسنان بتزيد.

 

تقويم الاسنان الشفاف:

بيتميز تقويم الاسنان الشفاف -وهو نوع من انواع تقويم الاسنان المتحرك- أنه تقريبًا غير مرئي يعني صعب جدًا حد يلاحظ أن الشخص عامل تركيب تقويم الاسنان، وبيظهر شكل الاسنان بمظهر طبيعي ولون مقارب للون الاسنان الاصلي.

لكن من أشهر عيوب تقويم الاسنان الشفاف هو أنه غير مناسب مع الأشخاص المصابين بأمراض الفم والأسنان زي التهاب اللثة وتسوس الأسنان.

 

تقويم الاسنان السيراميكي:

وهو أشهر نوع في تقويم الاسنان الثابت، وبيتميز أنه بيجمع بين مميزات تقويم الاسنان الثابت و تقويم الاسنان المتحرك لأن نتايجه ممتازة زي تقويم الاسنان المعدني في انتظام شكل الاسنان، وانه غير مرئي زي تقويم الاسنان الشفاف ومن الصعب ملاحظته.

لكن من عيوبه هو ارتفاع تكلفته بالمقارنة مع تكلفة انواع تقويم الاسنان الأخرى، يعني سعر تقويم الاسنان السيراميكي أعلى من سعر تقويم الاسنان المعدني.

 

 

 

و امتى اعمل فينير؟

بيتم اللجوء لعمل فينير الاسنان في حالة تغيير شكل ولون الاسنان عن الشكل واللون الأصلي، مع عدم انتظام الاسنان في ترتيب طبيعي؛ لأن تغيير لون الاسنان مع عدم ترتيبها مش بيتم علاجه بالتقويم فقط ولازم نستخدم وقتها الفينير.

 

استخدام الفينير بيمكّن الدكتور من تغيير لون الاسنان وشكلها باللي يتناسب مع ضحكة الشخص ولون بشرته، وفي نفس الوقت بيتم تحويل ترتيب الاسنان للترتيب المثالي وبالتالي العضة بتكون عضة مثالية.

ميزة الفينير أن نتيجته سريعة في حوالي أسبوع أو اسبوعين بيوصل الشخص للنتيجة النهائية وبيلاحظ فرق كبير في شكل الاسنان ولونها.

 

 

هل فينير الاسنان مناسب لحالات الأسنان المختلفة؟

كتير من دكاترة الاسنان بينصحوا بالابتعاد عن الفينير في حالة إصابة الشخص بالتهابات اللثة وحساسية مينا الأسنان، لأن تركيب فينير الاسنان بيحتاج برد مساحة صغيرة جدًا لا تتعدى 0.2 مللي من السطح الخارجي للاسنان المعروف بمينا الأسنان، و برد طبقة من المينا بيزيد من حساسية الاسنان من الأطعمة سواء شديدة البرودة او السخونة، وبيزيد من احتمالية الاصابة بتورم اللثة.

 

ووقتها ممكن يلجأ الدكتور لاستخدام (لومينير الاسنان) و هو:

نوع من انواع عدسات الاسنان بيشبه الفينير لكن مش بيحتاج لبرد جزء من طبقة المينا وبالتالي فرص حدوث الحساسية بسبب تركيب لومينير الاسنان بتكون محدودة، ومن مميزات اللومينير عن الفينير أنه أقوى من حيث التركيب وبيستمر لمدة أطول؛ لكن من عيوب اللومينير أنه مش بيضيف لون ناصع البياض للأسنان لِأنه بيميل للون الشفاف وبالتالي بيضيف مظهر أقرب للطبيعي على الاسنان.

تلخيصًا، لو حالة الأسنان تسمح بعمل لومينير الاسنان، هيتمتع الشخص ببعض المميزات زي:

1- مش هيحتاج لتخدير الفم مع اللومينير.

2- مش هيضطر لبرد الاسنان وإزالة طبقة من المينا.

3- النتيجة النهائية اقرب للشكل الطبيعي الصحي للأسنان.

4- لو فكر الشخص في إزالة اللومينير لأي سبب كان، مش هيحتاج لتركيب طبقات أخرى من اللومينير أو الفينير لأن الأسنان هتكون محافظة بدرجة كبيرة على شكلها السابق قبل تركيب اللومينير.

 

ايه عيوب اللومينير والفينير؟

عيوب اللومينير و الفينير بتتشابه من حيث:

1- بتسبب عدوى والتهاب اللثة في حالة استخدام نوع رديء سواء من الفينير أو اللومينير.

2- ريحة فم سيئة بسبب تراكم بقايا الطعام والبكتيريا تحت التركيب في حالة اهمال نضافة الاسنان اليومية.

3- تراكم البكتيريا تحت التركيب بيسبب تسوس الاسنان مع ألم شديد في حالة التهاب العصب.

 

في النهاية، كل أسلوب وطريقة في علاج مشاكل الاسنان بيكون له مميزاته وبعض آثار جانبية، ودكتور الاسنان يقدر يحدد الأنسب ليك على حسب حالة أسنانك، علشان كدا في عيادة White & Bright Dental Center بنقدملك استشارة مجانية اونلاين من طبيب مختص لتحديد انسب علاج لأسنانك باستخدام طرق العلاج المختلفة.